Otworzyłeś własny biznes, masz już nazwę i teraz przyszedł czas na kolejny krok: projekt logotypu.
Zamawiając logo, projektant może zapytać Cię, czy chcesz, aby posiadało ono księgę znaku.
I w tym właśnie momencie w twojej głowie pojawia się szereg pytań:
W tym artykule odpowiemy na wszystkie te pytania i rozwiejemy Twoje wątpliwości. Pokażemy co się kryje pod pojęciem księga znaku.
Najprościej rzecz ujmując to instrukcja obsługi logo. Dokument, w którym określone są przejrzyste reguły i zasady dotyczące jego stosowania. Przeznaczony jest on dla wszystkich osób, które będą posługiwały się tym znakiem na co dzień. Zarówno wewnętrznie w firmie jak i podczas zlecania projektów zewnętrznym podwykonawcom. To właśnie księga znaku odpowie na wszystkie potencjalne pytania dotyczące kolorystyki, stylu, typografii. Niezależnie od tego, kto będzie projektował dla Ciebie materiały reklamowe, możesz być spokojny o to, że logo pozostanie czytelne i rozpoznawalne.
Przede wszystkim dlatego, by logo zawsze prezentowało się właściwie i było prawidłowo używane, ponieważ to właśnie ono nadaje marce tożsamość. Należy zatem dbać o to, by ta tożsamość nie została zachwiana lub niepoprawnie wyrażona.
Zawartość księgi znaku w zależności od indywidualnych potrzeb firmy i specyfiki branży może się różnić. Są jednak obowiązkowe elementy, które powinna zawierać każda prawidłowo przygotowana księga znaku.
W tym miejscu znajdziemy kilkuzdaniowy wstęp, zawierający informacje dotyczące zasad stosowania logotypu oraz charakterystykę i znaczenie jego elementów. Pozwala to już na początku zrozumieć zabiegi zastosowane przy jego tworzeniu. Stosowne objaśnienia, pokazują, że nasze logo jest czymś więcej, niż tylko zbitką kształtów i kolorów, a za całą konstrukcją stoi przemyślana i spójna koncepcja.
To nic innego jak rozłożenie logotypu na czynniki pierwsze. Szczegółowo zostają przedstawione wymiary każdego z elementów, proporcje i zależności między nimi. Ta część księgi będzie różna, w zależności od stopnia skomplikowania konstrukcji logo oraz od potrzeby wyjaśniania całej kompozycji. Ów element księgi podobnie jak geneza znaku jest bardzo przydatny gdy zgłaszamy logo do Urzędu Patentowego.
W tym miejscu prezentujemy wszystkie warianty logo, inne niż wersja podstawowa, których stosowanie przewiduje identyfikacja wizualna. Mogą się pojawić np.: logotyp, sam sygnet, logo z taglinem / claimem, czyli hasłem firmowym oraz bez niego. Alternatywne wersje powstają, ponieważ w różnych sytuacjach znak firmowy może być prezentowany inaczej np. na ciemnych bądź jasnych tłach. Dlatego właśnie tworzy się go w wersji monochromatycznej (jednokolorowej, w barwach spójnych z identyfikacją firmy) oraz achromatycznej (w odcieniach szarości).
Podobnie jest z kształtem, który może być ograniczony wyłącznie do “znaczka”, czyli sygnetu. Zastosujesz go np. w awatarach na social mediach. Szczegółowa instrukcja zostanie zawarta właśnie w tym rozdziale księgi znak.
Pole ochronne to obowiązkowy element. To tu określamy przestrzeń wokół logo, która nie może zostać naruszona. Odpowiednie odstępy pozwalają na dobre jego wyeksponowanie i czytelność.
Ten punkt, choć niepozorny jest ogromnie ważny, ponieważ daje nam gwarancję, że niezależnie od metody reprodukcji, logo będzie miało takie same kolory jak te, zaplanowane przez projektanta. Muszą zatem zostać uwzględnione wszystkie występujące kolory w logo. Kolorystykę należy określić w przestrzeniach barwnych CMYK i RGB oraz Pantonie. W niektórych przypadkach może być konieczne dodatkowo opisanie kolorystyki w systemie: RAL.
Typografia to bardzo istotny element każdej identyfikacji wizualnej, zatem i w księdze znaku nie możemy jej pominąć. W tym miejscu należy zaprezentować, zbiór krojów pisma, które zostały zastosowane w logo, ale również jakie, fonty mają być używane w materiałach związanych z marką, dla której powstaje księga. Jest to ważna informacja dla osób, które na podstawie logo będą tworzyć kolejne elementy marki. Dzięki temu każdy projekt, który pojawi się w przyszłości, będzie spójny pod względem typografii i zgodny z dotychczas stosowaną identyfikacją.
W tym punkcie należy zamieścić informacje dotyczące rozmiarów logo tak, aby nie straciło one na czytelności. W szczególności odnosi się to do skalowania oraz minimalnych rozmiarów. Dlaczego jest to tak ważne? Stosowanie logo w mniejszym rozmiarze niż ten, który został określony na etapie projektowania, może spowodować zmianę lub utratę istotnych szczegółów, co w konsekwencji wpływa niekorzystnie na czytelność znaku.
Czasem zdarza się również tak, że poniżej określonej wielkości forma znaku ulega zmianie i np. następuje rezygnacja z sygnetu i pozostaje sam logotyp. W takim przypadku informację o sposobie użycia należy również uwzględnić w księdze znaku.
To miejsce, w którym należy doprecyzować jak stosować logo w zależności od tła, na którym występuje, ponieważ ma to ogromne znaczenie dla czytelności i odbioru znaku. Punkt ten jest poruszany we wcześniejszym rozdziale "WERSJE ALTERNATYWNE”, ale wymaga też osobnej sekcji, w której należy jasno określić, kiedy logo może zostać użyte w pełnej kolorystyce, kiedy natomiast należy zastosować wersję achromatyczną bądź monochromatyczną. Kolejnym istotnym elementem, o którym nie możemy zapomnieć to również określenie, w jakich sytuacjach konieczne jest zastosowanie np. białego pola ochronnego czy obniżenie nasycenia tła.
To ostatni i zarazem jeden z najważniejszych elementów księgi znaku. Powinien zawierać zasady i obostrzenia dotyczące zastosowania logo, takie jak: zakaz zmiany kolorów znaku, dodawania efektów, tekstur czy wykraczania poza pole ochronne. Najlepiej, gdyby były poparte przykładami. Pozwoli to uniknąć popełniania najczęściej pojawiających się błędów.
Jak widać księga znaku to całkiem spory dokument, a jego dobre wykonanie to czasochłonne i wymagające zadanie, jednak korzyści płynące z jej stworzenia będą owocować w przyszłości. Nie tylko mamy pewność, że wszystkie zlecone projekty będą spójne z założeniami wizualnymi marki, ale też ułatwiamy pracę wszystkim osobom, które będą wykorzystywać logo w swojej pracy: grafikom, marketingowcom czy projektantom. To w konsekwencji przekłada się na oszczędność czasu, pieniędzy nie wspominając już wielu korzyściach pozamaterialnych.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia, chcesz, abyśmy to my zajęli się przygotowaniem księgi znaku dla Twoje marki, śmiało skontaktuj się z nami.
Nasi Partnerzy Biznesowi to fundament naszej kreatywnej historii zawodowej. Jesteśmy dumni z tego, że tak wielu obdarzyło nas zaufaniem. Poznaj marki, dla których mamy przyjemność realizować projekty.
Dołącz do grona naszych Partnerów Biznesowych i skutecznie buduj z nami swój wizerunek. Śmiało, zachęcamy do kontaktu!